BENARKAH ADA SUPLEMEN DAN KAEDAH YANG BERKESAN SEBAGAI "IMMUNE BOOSTER"



DDR Rushdan Noor

PENDAHULUAN

Sistem pertahanan badan ataupun sistem imun wujud di dalam badan manusia untuk tujuan melawan kemasukan organisma asing yang menjadi punca penyakit. Sistem imun juga berperanan memusnahkan sel-sel yang tidak normal wujud di dalam badan termasuk sel-sel kanser. Di dalam proses alahan terhadap benda-asing/alergen, sistem imun juga berperanan bertindakbalas ke atas bahan asing ini sehingga kadangkala boleh menimbulkan gejala dan tindakbalas badan yang keterlaluan. Pendek kata, sistem imun  memang besar peranannya ke atas manusia. Untuk rencana kali ini, saya hanya akan menumpukan tulisan ini kepada menjawab persoalan adakah terdapat kaedah ataupun amalan yang dapat meningkatkan keupayaan sistem imun (“immune booster”) sehingga boleh melawan jangkitan penyakit dengan berkesan.

Amalan mengambil suplemen samada di dalam bentuk vitamin, mineral ataupun herba sangat meluas diamalkan oleh masyarakat dunia. Produk2 suplemen ini berjaya dipasarkan dengan jualan berbilion ringgit dan ramai yang mengambil peluang untuk menjadi pengedar dan penjual. Salah satu dakwaan yang terkenal tentang amalan ini adalah ianya dapat meningkatkan kekuatan sistem imun manusia (“immune boosters”). Kajian ke atas 185 laman web yang mempromosikan kaedah meningkatkan kekuatan sistem imun telah dilakukan untuk mengkaji apakah kaedah-kaedah tersebut. Pengkaji telah mendapati terdapat 37 kaedah yang diwar-warkan dapat menjadi "immune booster" dan di antara yang paling kerap adalah diet (77%), buah-buahan (67%), antioksidan (52%), probiotik (51%), mineral (50%), dan vitamin C(49%). Berikut adalah beberapa fakta yang perlu difahami oleh orang ramai tentang dakwaan2 ini.

SISTEM IMUN YANG SANGAT KOMPLEK

Sistem imun manusia adalah sangat kompleks terdiri daripada 2 jenis utama iaitu imuniti spesifik dan imuniti tidak spesifik (ataupun innate immunity). Setiap jenis imuniti ini mempunyai komponen dan mempunyai peranan berbeza. Apabila disebut perkataan sistem, maka ianya merujuk satu proses yang sangat kompleks melibatkan banyak organ dan faktor2 seperti faktor genetic, faktor fizikal, sel-sel darah putih, sistem limpa, timus, sistem aliran darah, protein komplemen, sum-sum tulang dan lain-lain lagi. Setiap mikroorganisma dan benda-asing yang cuba masuk ke dalam tubuh manusia berbeza daripada segi struktur antigennya dan akan melalui tindakbalas imun yang berbeza. Apabila sistem ini terlalu kompleks, maka bagaimana mungkin boleh ada satu kaedah yang berupaya untuk mengubah perjalanan sistem ini dengan berkesan. Apakah kayu ukur untuk digunakan sebagai petunjuk kepada kekuatan sistem imun? Tidak hairanlah mengapa kajian mengenai kekuatan sistem imun ini sangat sukar dijalankan dan seringkali pengkaji menggunakan andaian ataupun petunjuk yang bersifat tidak langsung. Di samping itu, komponen mana pula di dalam sistem imun ini yang hendak diperkuatkan? Sistem imun bukan seperti otot, roket dan belon yang boleh dibesarkan, dikuatkan, dikembangkan dan dilancarkan ke udara dengan hanya menggunakan tenaga.

FAKTOR NUTRIENT DAN USIA KE ATAS KEKUATAN SISTEM IMUN

Bukti-bukti tidak langsung ada mengaitkan antara tahap nutrisi dengan ketahanan badan melawan penyakit di mana masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat termasuk mengambil makanan yang seimbang, cukup dengan kandungan makronutrien (karbohidrat,lemak,protein) dan mikronutrient (mineral, vitamin) dapat hidup lebih lama dan kurang dijangkiti penyakit. Tetapi bagaimana gaya hidup sihat ini dapat mengurangkan kadar jangkitan penyakit tidak dapat dipastikan. Usia juga mempunyai kaitan dengan keupayaan sistem imun, orang yang lebih tua lebih mudah dijangkiti penyakit. Ahli sains berpendapat ini mungkin disebabkan oleh keupayaan sel2 T yang semakin lemah, pengeluaran sel-sel stem dari sum-sum tulang yang semakin berkurangan dan juga kekurangan nutrient tertentu di dalam badan mereka kerana apabila usia semakin tua, kadar pengambilan makanan juga menurun.

ADAKAH PENGAMBILAN SUPLEMEN VITAMIN DAN MINERAL BOLEH BERTINDAK SEBAGAI “IMMUNE BOOSTER”

Di samping makronutrient terutamanya protein penting untuk pertahanan badan, vitamin dan mineral juga ada peranannya. Terdapat bukti kajian ke atas haiwan tentang kaitan di antara kekurangan beberapa jenis vitamin dan mineral dengan kelemahan sistem imun badan (“micronutrient deficiencies”). Di antara vitamin dan mineral yang tersebut adalah zink, selenium, besi, asid folik, kuprum, vitamin A, B6, C dan E. Walau bagaimanapun kajian ini adalah ke atas haiwan dan ahli sains tidak dapat mengesahkan hubungannya dengan sistem imun serta adakah kesan yang sama akan dialami oleh manusia. Disebabkan kompleksnya sistem imun dan juga kesukaran untuk mencari kayu ukur kepada kekuatan sistem imun, kajian tentang aspek ini sangat sukar dilakukan. Jadi setakat ini, tidak ada bukti saintifik yang mengesahkan bahawa pengambilan mikronutrient (mineral dan vitamin) ini di dalam bentuk suplemen dapat meningkatkan kekuatan sistem imun. Begitu jugalah dengan pengambilan suplemen2 yang lain, probiotik dan herba2 yang dipasarkan serta seribu satu kaedah2 lain yang didakwa boleh menjadi “immune booster”. Dakwaan-dakwaan yang dilakukan hanyalah berdasarkan kepada andaian semata-mata ataupun kaitan tidak langsung dan tidak disokong oleh kajian klinikal yang berwibawa.

SUPLEMEN VITAMIN C DAN PENCEGAHAN JANGKITAN

Suplemen Vitamin C adalah vitamin yang paling kerap didakwa boleh mencegah jangkitan, malahan ada yang mendakwa boleh merawat jangkitan penyakit. Ramai pula yang percaya vitamin C dapat mencegah dan merawat jangkitan virus selesema. Dakwaan ini bertitik tolak daripada testimoni seorang pakar kimia Amerika bernama Linus Pauling pada tahun 1960 an yang mengambil vitamin C dalam dos yang tinggi. Memandangkan ianya mendapat liputan ramai dan menjadi popular, ahli2 sains telah mengambil initiatif melakukan banyak kajian klinikal untuk menentukan kesahihan dakwaan, malangnya hasil kajian yang diperolehi tidak meyakinkan malahan banyak yang menunjukkan tidak ada kesan positif pengambilan vitamin C (dos tinggi) di dalam mencegah jangkitan virus. Walaupun terdapat kajian yang menunjukkan vitamin C boleh mengurangkan gejala dan tempoh kembali bekerja dari jangkitan virus tetapi kajian ini agak terpencil. Jika adapun kajian yang menunjukkan kesan positif pengambilan suplemen vitamin C di dalam mencegah jangkitan virus selesema, ianya hanya ke atas askar, atlit profesional dan individu yang melakukan senaman berat, kesan yang sama tidak berlaku keatas orang awam yang lain. Setakat ini tidak ada bukti kajian klinikal yang mengesahkan pengambilan suplemen vitamin C dapat mencegah jangkitan virus selesema dengan berkesan. Kenyataan ini juga disokong oleh Cochrane Database Systematic Review. Tidak hairanlah mengapa tidak ada mana2 buku garispanduan rawatan di dunia yang memasukkan pengambilan suplemen vitamin C sebagai kaedah berkesan mencegah penyakit berjangkit ataupun di masukkan ke dalam senarai langkah2 pencegahan semasa berlakunya wabak penyakit. Pengambilan vitamin C berlebihan boleh menyebabkan kesan sampingan seperti loya, cirit, batu karang dan meningkatkan pengumpulan zat besi oleh individu tertentu sehingga boleh merosakkan jantung dan hati. Tidak dapat dinafikan bahawa vitamin C memang sangat penting untuk kesihatan badan tetapi sumber yang terbaik adalah daripada makanan terutama buah2an dan sayuran. Di antara makanan yang tinggi sumber vitamin C adalah limau, betik, tomato, brakoli,jambu batu, kiwi dan lain-lain lagi.

VAKSIN : KAEDAH PALING BERKESAN MENCEGAH JANGKITAN PENYAKIT

Satu-satunya kaedah yang terbukti berkesan yang difahami sepenuhnya untuk meningkatkan sistem imun adalah vaksin. Kajian ke atas keberkesanan vaksin telah dilakukan semenjak berpuluh2 tahun yang lalu dan inilah kaedah yang disokong oleh bukti kajian klinikal yang kukuh. Walau bagaimanapun satu jenis vaksin tidak boleh mencegah semua jenis jangkitan kerana sifat antigen dalam setiap organisma asing yang menyerang manusia berbeza-beza.  Ini juga berkait dengan hakikat betapa kompleksnya sistem imun sehingga hanya kajian2 yang spesifik kepada sesuatu jenis organisma sahaja dapat dilakukan. Walaupun vaksin dianggap kaedah yang paling berkesan meningkatkan kekuatan sistem imun, hanya 12% sahaja laman2 web yang dikaji menyenaraikan vaksin sebagai kaedah yang dapat meningkatkan sistem imun (“immune booster”). Mungkin ini berkait rapat dengan betapa besarnya industri perniagaan suplemen yang menjadi lubuk emas kepada ramai peniaga, pengendali laman web dan media sosial. Produk2 suplemen tidak memerlukan kos yang tinggi untuk dihasilkan dan mudah untuk mendapat kelulusan untuk dipasarkan berbanding dengan vaksin yang perlu melalui kajian praklinikal dan klinikal. Penghasilan vaksin memerlukan masa yang panjang dan kos yang terlalu tinggi.

KAEDAH-KAEDAH LAIN YANG BOLEH MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISTEM IMUN

Adakah cara lain untuk meningkatkan sistem pertahanan badan manusia selain daripada vaksin. Pakar2 perubatan percaya bahawa melalui kajian pemerhatian yang menunjukkan kecederungan seseorang untuk dijangkiti penyakit jika kekurangan nutrient, maka boleh diandaikan bahawa amalan mengambil makanan seimbang, kurang pengambilan lemak, garam dan perbanyakkan pengambilan buah2an dan sayuran akan membekalkan makronutrient dan mikronutrient semulajadi yang lebih baik. Amalan ini bukan sahaja dapat mengurangkan masalah obesiti, risiko penyakit kronik tetapi juga dapat meningkatkan ketahanan badan daripada serangan penyakit berjangkit. Di samping itu senaman yang sederhana, tidak merokok, mengurangkan pendedahan kepada pencemaran dan tidak meminum alkohol dapat memberi perlindungan tambahan kepada tubuh badan. Pengambilan nutrient di dalam bentuk yang asal sudah diyakini jauh lebih baik daripada mengambilnya di dalam bentuk extraks seperti suplemen pil vitamin, mineral ataupun herba kerana mengekalkan variasi nutrient serta serat di dalamnya. Amalan gaya hidup sihat ini dapat meningkatkan mutu kesihatan keseluruhannya. Pengambilan suplemen yang khusus hanya disyorkan jika seseorang disahkan mengalami kekurangan nutrient2 tertentu akibat malnutrisi, kesukaran untuk makan, menghadapi masalah penyerapan zat2 makanan dan budaya makan sesetengah kelompok yang hanya mengambil sayuran sahaja (vegetarian). Mengaitkan sesuatu jenis bahan makanan dengan pencegahan jangkitan penyakit bukan sahaja mengelirukan tetapi akan membuat orang ramai hanya menumpukan perhatian kepada satu2 sumber makanan sedangkan khasiat yang sama boleh diperolehi daripada banyak lagi sumber makanan. Anda juga tidak tertekan di dalam memilih makanan dan dapat menikmati varieti makanan dan masakan. Tujuan golongan tertentu mengaitkan sesuatu jenis bahan makanan dengan pencegahan dan rawatan penyakit adalah agar ianya dapat diproses dan dijadikan produk kesihatan untuk mengaut keuntungan. Ada juga yang menggunakan pendekatan ini untuk menarik keterujaan orang ramai membaca dan mendengar pendapat mereka untuk tujuan menaikkan ranking pengunjung laman web, media sosial ataupun youtube mereka. Apabila pengikut bertambah ramai, inilah peluang untuk mempromosi produk mereka sendiri.

KESIMPULAN

Kesimpulannya perkataan “immune booster” seringkali disalahgunakan untuk tujuan perniagaan mempromosi banyak jenis produk termasuk suplemen vitamin, mineral dan juga herba. Tidak ada kaedah “immune booster” yang versatile boleh mencegah semua jenis jangkitan kerana sistem imun yang sangat kompleks dan sifat-sifat mikroorganisma serta benda asing yang berbeza-beza. Hanya vaksin sahaja satu-satunya kaedah mencegah jangkitan dan “immune booster” yang terbukti berkesan setakat ini berdasarkan kepada kajian klinikal yang berkualiti tinggi, itupun satu jenis vaksin hanya mencegah satu jenis jangkitan. Makronutrient dan mikronutrient juga penting untuk kesihatan dan kekuatan badan melawan penyakit termasuk penyakit berjangkit walaupun mekanisma terperinci bagaimana ianya dilakukan belum dapat dipastikan oleh ahli2 sains. Kaedah yang paling logikal untuk mendapat kesihatan optima adalah dengan mengambil makanan seimbang dan banyakkan buah2an dan sayuran yang membekalkan makronutrient dan mikronutrient dalam bentuk asal. Di samping itu lakukan senaman yang sederhana secara tetap, jauhi rokok, jauhi alkohol, tidur yang cukup dan kurangkan stres akan menjadi ikhtiar tambahan melindungi tubuh badan daripada serangan penyakit. Kaedah2 pencegahan jangkitan seperti yang disyorkan oleh WHO, CDC dan KKM seperti menjaga kebersihan, etika batuk, memakai mask, membasuh tangan, amalan seks yang selamat dan lain-lain juga dapat diamalkan dan tidak melibatkan kos. Amalan mengambil suplemen vitamin, mineral, probiotik, bawang putih, kunyit, kangkung, air kelapa, herba, minyak kelapa, air limau, akupuntur, chiropraktik, homeopathi dan lain-lain oleh individu yang sihat tidak pernah dibuktikan bermanfaat sebagai “immune booster” bagi mencegah dan melawan jangkitan penyakit. 

Dato’ Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi
Medical Mythbusters Malaysia


RUJUKAN

Macedo AC, Vilela de Faria AO, Ghezzi P. Boosting the immune system, from science to myth: Analysis the Infosphere with google. Front Med, 2019; 6: 165. doi: https://dx.doi.org/10.3389%2Ffmed.2019.00165

Mark Crislip. Boost Your Immune System ? Sciece-Based Medicine, September 25,2009 (https://sciencebasedmedicine.org/boost-your-immune-system/)

Mark Crislip. More Boosting the immune system. Can you boost your immune system? Science-Based Medicine, Oct 19, 2012.


Hemila H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Systematic Review, 31 January 2013

https://www.health.harvard.edu/cold-and-flu/can-vitamin-c-prevent-a-cold

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/can-supplements-help-boost-your-immune-system

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system

https://www.healthline.com/nutrition/side-effects-of-too-much-vitamin-c#vitamin-c

https://www.healthline.com/nutrition/does-vitamin-c-help-with-colds#section2





Comments